План-конспект урока английского языка в 10 классе по теме «Культурный уголок. Путешествие по реке «Темза».
план-конспект урока по английскому языку (10 класс) на тему
Конспект урока по английскому языку по УМК «Spotlight-10». На уроке применяются проектная технология и технология обучения в сотрудничестве.
Скачать:
Вложение | Размер |
---|---|
konspekt_uroka_10_kl.doc | 42.5 КБ |
Предварительный просмотр:
План-конспект урока английского языка в 10 классе
по теме «Культурный уголок. Путешествие по Темзе»
“Take a Trip along the Thames”
Цель урока : расширение кругозора учащихся о стране изучаемого языка
а) формирование и развитие навыков исследовательской деятельности учащихся;
б) совершенствование умения и навыков практического владения английским языком.
- Формировать и совершенствовать лексические навыки;
- Совершенствовать навыки чтения и аудирования;
- Совершенствовать навыки монологической речи.
- Воспитывать уважение к различным государствам;
- Воспитывать интерес и уважение к истории государств;
- Воспитывать гордость к собственной стране.
- Формировать интерес обучающихся к стране изучаемого языка;
- Познакомить с различными историческими и культурными данными.
Оборудование урока: магнитофон с диском, интерактивная доска, мультимедийный проектор, презентации, раздаточный материал.
Технологии: обучение в сотрудничестве, проектная технология.
Good morning, boys and girls! I am glad to see you here. Today I invite you to mare a journey. Do you like to travel? Looking at these photos can you guess where we are going to travel today? Right, we are going to travel around the Thames and to know some facts about London’s sights. I want you to understand how beautiful and wonderful the capital of the United Kingdom is. Besides, I’d like you to remember the best Russian sights.
But first of all I’d like you to pronounce some words from the page “Culture corner”. Look at the words on the blackboard. Be very attentive and try to remember them, because they are of a great importance. First of all repeat them after me.
<л>— L o nd o n, m o ney, d u ngeon, th o roughly
— w i ts, i ncredible, m i llennium, R i pper, exh i b i t
<эe>— R a mbler, c a nnon, p a lace, c a thedral, a ttr a ction
- Отработка новых выражений их упражнения №1 стр 95.
And now students, look at the leaflet which is given in Ex. 1 p 93. How do you think what this leaflet is about? Yes, right you are. They are about different tourists attractions along the river Thames. Call me please the names of these attractions. Didn’t you forget about the London Aquarium and St Paul’s Cathedral? I think you have noticed some new words here. Looking at the sheets of paper, try to find out Russian equivalents to the unknown words.
bird’s eye view – смотреть с высоты птичьего полёта
experience of a lifetime – испытывать нечто незабываемое
Served many purposes – сгодился
A fortress – крепость
Scared out of your wits – испугаться до потери сознания
Jack the Ripper – Джек-Потрошитель
Great Plague – великая чума
Thoroughly –вполне, совершенно
- Чтение текста с пониманием содержания
And now read the texts of the exercise and find out what you can do, see and learn at the different tourists attractions along the Thames.
I think you can have a ride on the … ( London Eye)
I think you can learn about history at the… (the Tower, the London Dungeon)
I think you can see a play at… (Shakespeare Globe Theatre)
I think you can …
Thank you and now you will work in pairs. I’ll give you the cards and you should match the word combinations and the explanations . You should also make up your own sentences.
Get on and off easily, usually without having to buy a new ticket ( hop on and off)
Worth more than the money it costs (great value for money)
A period of a thousand years, the celebration at the end of a thousand year period (millennium)
The view of something when you are looking down on it from a height (bird’s eye view)
To be extremely frightened or terrified (scared out of your wits)
A building like a castle (a fortress)
Something you do that is unforgettable (the experience of a lifetime)
Someone is not very confident and is afraid to do things that might be dangerous (faint-hearted)
The historical period which lasted from the end of the Roman Empire to the Renaissance (medieval)
Has been used for many different things (served many purposes)
A prison (Dungeon)
A great disaster, an illness of the 17 th century, when thousands of people died (Great Plague)
A 19 th –century London murderer (Jack the Ripper)
The next task is to complete the gaps in the texts with the correct words derived from the words in brackets and translate these words into Russian.
- to thrill — thrilling
- To amaze — amazing
- Fame — famous
- Usual — unusual
- Thorough — thoroughly
- Perform — performance
- Education — educational
- Exhibit — exhibition
- Аудирование текстов упр. 1 стр 95
Now I’d like you to watch a short film. You should watch, listen and say what information is missing in the text. What music is used in this text? What do you know about this band and their songs?
- Совершенствование навыков монологической речи. (Ученики в роли экскурсоводов).
We’ll watch this film once again but without the sound.
Imagine you are guides on a River Thames. Look at the texts once again, close the book and speak about the sightseeings.
Good morning, ladies and gentlemen. Welcome to the River Thames boat trip, which I hope you will enjoy. We are now just passing the London Eye on the left …
Now we’ll play the game «Read the word correctly”. I suggest you a list of words. You must read them word by word by chain. If you are mistaken, you must sit down and your turn comes to your neighbor. He pronounces the same word. If he is right, the turn will come to his neighbor. The winner is a student who pronounces all the words without mistakes. And today he won’t get “5”, but he’ll get a funny and interesting present.
London, Eye, Shakespeare, money, arsenal, mirrors, faint-hearted, Dungeon, Beefeaters, thoroughly, Plague, wits, value, millennium, Ripper, exhibit, scared, labyrinth, Thames underground, leaflet, medieval, fortress, experience, dome, Globe, boat, Rambler, cannon, palace, cathedral, attraction, Tower, Crown, Jewels, Bridge, theatre, Great Fire, permanent.
The next task is to divide into three groups and put the questions to the information about the sightseengs of London. I’ll give you some cards which help you. Then you should ask and answer each other and get points.
What are the most famous sights of London do you know?
When was London Eye built? (2000)
Where can you learn about the Great Plague? (The London Dungeon)
When was the recent Globe completed? (1997)
What can you see in the Tower of London? (the incredible Crown Jewels)
Who was the founder of the Globe? (Shakespeare)
What is beefeaters’ business? (to feed crows)
How many beefeaters are there in the Tower? (38)
Where is a scary labyrinth of mirrors situated? (The London Dungeon)
Which sight of London has its incredible dome? (St Paul’s Cathedral)
What is the main river of the UK? (The Thames)
- Объяснение домашнего задания. (Упр. 4 стр. 95)
At home you should make a project. You can divide into groups of 2-3 students.
Design an information leaflet for tourists coming to your town.
Decide on three or four places to visit .
Write what someone can do/see there.
- Рефлексия. Выставление оценок.
Источник
Путешествие по Темзе
Презентация к уроку
Цель: развить у учащихся способность понимать аутентичный текст с разной степенью проникновения в его содержание, используя видео фрагменты и презентацию
На уроках английского языка в 10-11 классе я достаточно часто использую различные Интернет-ресурсы, в большей степени это видео фрагменты, которые позволяют познакомить учащихся в аутентичными текстами, речью носителей языка.. Связано это во многом с нашим учебником “Английский в фокусе -10”, который содержит ссылки на материалы из сети.
Готовясь к одному из уроков из раздела “Culture Corner” на тему “The trip along the river Thames ”, я решила предложить своим ученикам такой вид работы: комбинацию упражнений учебника и видеоматериалов из сети Интернет, а также презентацией, которая содержала основные задания к уроку.. Сначала мы поработали с материалами учебника, выполнили несколько упражнений, а затем я предложила им посмотреть “немое кино”. (Материалы для этого урока я нашла на сайте YouTube.com , набрав в строке поиска “The river Thames” и сохранила ссылку. Кроме этого, использовала специализированный журнал и, конечно, УМК.) С технической точки зрения сделать ролик “немым” просто – на главном компьютере нужно отключить звук. Затем я попросила их предположить, о чем был ролик Look & Guess! What is this man speaking about? (Посмотри и догадайся! О чем говорит этот человек?) Все идеи были оформлены в виде схемы (презентация Power Point).
Цель данного вида работы – общее понимание текста. Затем мы посмотрели ролик еще раз, уже со звуком и проверили свои догадки.
Второй вид работы на этом этапе урока был также связан с этим роликом, но задание было иным. Учащиеся должны были послушать еще раз и ответить на несколько вопросов. Например:
- When was the Tower Bridge build?
- When did William The Duke of Normandy became “The Conqueror”?
- What is the name of the oldest Chapel in England?
- Can you take the cameras to the Tower?
- What part of London is the oldest one?
Цель данного вида работы – поиск запрашиваемой информации. После этого я предложила ребятам специально приготовленные карточки, которые представляли собой текст ролика, записанный мной на бумаге и заданиями. Задание было следующим: Прочитайте текст и по смыслу вставьте слова. В конце занятия был проведен небольшой опрос о том, что понравилось на уроке, было ли трудно\интересно и т,д. Считаю, что идея может быть применима на различных уроках.
Teacher (T): Good morning, my dear students!
Students (Ss): Good morning!
T.: Today I want to begin our work with one very strange question for you. The question is: Have you ever seen the silent movie? (The students give their answers) Well, I see your reaction and that’s why I go on asking you. Do you want to watch it? Then look at the screen and guess. What is this man speaking about? (The students watch the clip.)
T.: And now, let’s collect our ideas at the net. The central question is “What is he speaking about?” (The students write their ideas at the board).
T.: Well done, but it’s high time to find out the answer. Now watch, listen and circle the main idea of the clip. (The students present the ideas) Yes, you are right. The man was speaking about London, top sites. What do you know about it? (The students speak about London) And I want to add more information (слайды о длине и достопримечательностях)
T.: I can say that you know a lot but the next task gives you more knowledge about the reef. Listen and answer the questions you see at the blackboard.
- When was the Tower Bridge build?
- When did William The Duke of Normandy became “The Conqueror”?
- What is the name of the oldest Chapel in England?
- Can you take the cameras to the Tower?
- What part of London is the oldest one?
Учащиеся смотрят отрывок и дают свои ответы на поставленные вопросы.
T.:
«. Бесконечная улица, делая резкий крюк,
выбегает к реке, кончаясь железной стрелкой.
Тело сыплет шаги на землю из мятых брюк,
и деревья стоят, словно в очереди за мелкой
осетриной волн; это все, на что
Темза способна по части рыбы. » –
так писал Бродский о Темзе. Так неужели в ней, действительно, ничего не водится, кроме «осетрины волн»?
Для меня было очень интересно узнать, что в Темзе и ее притоках обитают угри. Правда, они сейчас на грани исчезновения. И это очень беспокоит специалистов-ихтиологов. Жизненный цикл угря очень интересен. Мальки угря из Саргассова моря совершают путь длиной в 6,5 км, чтобы добраться до европейских рек. Здесь они живут в течение 20 лет, а затем возвращаются на свою родину, в Саргассово море, чтобы там умереть, предварительно отнерестившись. С каждым годом их численность в Темзе уменьшается. Причина до сих пор не установлена. Возможно, это связано с нарушением экологии. Но тогда чем объяснить тот факт, что в Темзе в 2008 году обнаружили новых обитателей – морских коньков?
А еще: в Темзу 12 раз за последние 20 лет заплывали киты, – очевидно, заблудились. Последний раз это был горбатый кит, длиной 8, 5 м. Когда его отловили, он оказался мертвым. Вскрытие(!) показало, что он умер от голода. Бедный кит!
T.: You work really well today! The last task for today: Take the card with the text, listen to it again and fill the gaps as at the example
Many of London’s top sites front for _____0_____ which has become a transportation furan fare for tourists. We are sailing from ___1___under Big Ben to the tower of London enjoying an informative ___2___of the interviews.
Tower Bridge looks medieval but it was actually built with ___3___in eighteen ninety four in form of Medieval style to match its famous neighbor just a few steps. The Tower of London ____4___to the Norman Conquest.
William the Duke of Normandy became Williams the Conquer when he crossed the English channel in ___5___and took the throne of England. To help established his rule he had this awesome and really awesome in the state
Fortress built. Its purpose – put ___6___between him and his new subjects.
This is the original tower – The White Tower gave ___7___its name.
The style of the age was Roman-Essex which the English call Norman for ___8___who imported it.
This charming chapel of Saint John dated to 10 A.D – one of the oldest in England provides a rare look and pure Norman architecture.
Round roman style arches and thick walls.
You’ll see ___9___ of medieval weaponry in armory
The entry includes a peak at the most dazzling crown jewels in Europe (___10__!) and entertaining tour with one of the human warders or beefeaters.
The Tower marks the oldest part of London – a district called the City. This is ___11__of Britain but this days bank, headquarters, shiny skyscrapers and many of the elegant original bank offices survived as fancy pubs.
the river Thames – 0
a. the invaders
b. no cameras allowed
c. the steel skeleton
d. the financial center
e. ten sixty six
f. intimidated collection
g. the castle complex
h. Westminster
i. fifteen feet of stones
j. narration
k. goes back
1 | h. |
2 | j. |
3 | c. |
4 | k. |
5 | e. |
6 | i. |
7 | g. |
8 | a. |
9 | f. |
10 | b. |
11 | d. |
T.: At the end of our lesson I want you to tell me
– Did you like this task?
– What did you like?
– What was new\the most interesting\difficult for you?
Источник