Урок английский язык транспорт путешествие

Урок английского языка по теме «Путешествие»

Тип урока: комплексное применение знаний и способов деятельности.

Цель урока: создать содержательные и организационные условия для самостоятельного применения учащимися комплекса знаний и способов деятельности.

Образовательная: содействовать формированию навыков устной речи.

Воспитательная: содействовать формированию коммуникативных навыков и развитию активности на уроке.

Развивающая: содействовать развитию речевой активности, памяти, образного мышления, познавательного интереса, рефлексии деятельности.

  • отработать лексику по теме “Путешествие”, “Транспорт”, “Глаголы действия”;
  • закрепить употребление глагольной временной формы “Present Simple”;
  • отрабатывать навыки говорения, аудирования, письма.
  • Оборудование урока:

  • классная доска;
  • проектор и экран;
  • наглядные материалы:
    • слайды (страны/достопримечательности, транспорт);
    • вещи в дорогу (сумка, паспорт, деньги, билеты, одежда, аптечка)
    • текст физ.минутки;
  • раздаточный материал:
    • бланки лексических заданий;
    • конверты для групповой работы;
    • открытки.

    Логическая схема урока выстроена в соответствии с технологией обучения в сотрудничестве и представляет собой 4 этапа:

    I. этап – Вызвать интерес:

    1. организационный момент;
    2. введение в тему;
    3. постановка цели и задач урока.

    II. этап – Побудить к обсуждению:

    1. активизация ЛЕ: страны, багаж, транспорт (слайды, сбор дорожной сумки, бланки заданий);
    2. составление плана путешествия (слайды, коллективная работа).

    III. этап Сорганизовать на обсуждение:

    1. групповая работа (конверты с иллюстрациями, опорные схемы);
    2. индивидуальная работа.

    IV. Рефлексивно-оценочный этап

    1. рефлексия деятельности;
    2. открытки;
    3. завершение урока.

    Ход урока

    1. Организационный момент.

    T: Hello, my dear friends! Nice to see you again!

    Cl: Hello, teacher!

    T: Sit down, please! How are you today?

    T: I am glad you are fine! Let’s start our English lesson.

    2. Введение в тему.

    T: What’s the weather like today?

    T: Great! And what season is coming?

    T: Right you are. Look at the board, summer is coming. And what are your associations with the word “summer”?

    P1: P2: P3: (учащиеся проговаривают свои ассоциации со словом “лето”)

    T: That’s right. People usually travel in summer. So, today we are going to speak about travelling. Please, look at the board and read the saying. (The world is the book. And those who do not travel read only one page) What do you think about it?

    P1: P2: P3: (учащиеся высказывают своё мнение по поводу предложенной цитаты).

    3. Постановка цели и задач урока

    T: So, today we are going to make a plan of travelling. What points should we mention to make a plan? P1: P2: P3: (на основе высказываний учащихся составляем “паучок” с основными аспектами путешествия: куда? на чем? что взять? чем заняться?)

    II этап
    Активизация ЛЕ:

    T: Let’s start with the countries. What countries do you know?

    P1: P2: P3: (учащиеся называют известные им страны)

    T: Great, you know so many countries. Look at the board, please. Where can you see and visit these things? (Работа со слайдами)

    P1: P2: P3: (учащиеся смотрят на слайды и проговаривают фразы)

    T: Fine. And what things should we take? Work in groups of four. There are a lot of different things on the desks, choose only those you need and call them.

    P1: P2: P3: (учащиеся в группах подходят к столам, на которых разложены различные предметы, их задача: отобрать необходимые для путешествия вещи, сложить их в дорожные сумки и прокомментировать свой выбор)

    T: Well done! Take your seats.

    T: And how can we travel?

    P1: P2: P3: (учащиеся называют различные виды транспорта).

    T: That’s great. You have sheets of paper on your desks, please, take them. You’ll listen to the sounds of transport means and match the picture and the word. Is the task clear for you? Рисунок.1

    P1: P2: P3: (учащиеся работают с бланками задания: прослушав звуки разных видов транспорта, соотносят иллюстрацию и слово, затем выполняют проверку у доски и проговаривают грамматическую структуру)

    T: Thanks a lot. Look at the board, please. Pronounce the verbs. Let’s sing a song and show the activities.

    P1: P2: P3: (учащиеся проговаривают глаголы по слайду, поют песню с этими глаголами и выполняют указанные действия в качестве физ.минутки)

    T: Well done, my dear friends! Now make a circle, please. We are going to speak about our travelling. Look at the board. What is the country?

    T: Right you are. It’s China. We will pronounce the sentences one by one and hold hands. I’ll start.

    P1: P2: P3: (на слайде дано описание путешествия в иллюстрациях, учащиеся встают в круг, каждый проговаривает предложение по опорным картинкам и берет за руку своего соседа, в итоге получается рассказ о путешествии в Китай; таким образом отрабатываются все изученные ЛЕ грамматические структуры и происходит снятие напряжения за счет рукопожатий)

    T: That’s great. You may take your seats.

    III этап
    Групповая работа

    T: Let’s work in groups. Each group has an envelop. You can see a plan of travelling, a list of basic words and some pictures (a flag and sightseeing) there. Complete your plan. Рисунок.2

    P1: P2: P3: (учащиеся работают в группах, в конверте каждой группы флаг определенной страны и 2-3 достопримечательности, задача каждой группы дополнить план описания путешествия необходимой лексикой, члены других групп не должны видеть иллюстраций)

    T: Are you ready? Let’s check then. Read out your plans but don’t name the countries, other groups should guess them.

    P1: P2: P3: (представители каждой группы зачитывают свои описания, не проговаривая названия стран, члены других групп должны по описанию догадаться, о каких странах идет речь)

    T: Great! Now you are ready to make the plan of travelling yourself. Choose any country you like and write down the plan. You can use the list of basic words. Рисунок.3

    P1: P2: P3: (учащиеся работают индивидуально, пишут план путешествия в определенную страну по желанию, по необходимости пользуясь опорными схемами)

    T: Well done, my friends! At home you can draw up your plans. Be creative!

    IV. Рефлексивно-оценочный этап
    рефлексия деятельности

    T: You worked well. Take the sheets of paper on your desks and fill in the table. Рисунок.4

    P1: P2: P3: (учащиеся оценивают уровень своих знаний и умений)

    T: I have some postcards for you. Come up to the table and choose any you like. Hope, they’ll remind you of our lesson. It was my pleasure to work with you today. Have a nice travelling!

    Источник

    Урок английского языка «Транспорт»

    Учебный предмет — английский язык

    Разработчик — преподаватель английского языка Назаренко И.А.

    Тип урока — комбинированный

    Цель урока: формирование коммуникативной компетенции учащихся

    учебный аспект: ознакомление учащихся с лексикой по теме урока «Транспорт», совершенствование умений чтения, говорения, развития навыков диалогической речи;

    образовательный аспект: расширение кругозора учащихся, знакомство с видами общественного транспорта и его особенностями;

    развивающий аспект: развитие языковых способностей к логическому мышлению, памяти, внимания;

    воспитательный аспект: воспитание толерантного и уважительного отношения к другой культуре, воспитание чувства взаимопомощи и товарищества через различные формы организации работы на уроке, воспитание уважительного отношения к чужому мнению.

    Предметные умения: 1)употреблять в устной (диалогической) речи лексические единицы по теме урока; 2) читать текст с детальным пониманием информации; 3) вести диалог по теме урока.

    1) формирование ответственного отношения к обучению, готовности к самообразованию и саморазвитию; 2) формирование коммуникативной компетенции в общении с одноклассниками;

    1) осуществление целеполагания, включая постановку новых целей, планирование пути достижения цели; 2) осуществление регулятивных действий самоконтроля, самооценки в процессе деятельности на иностранном языке.

    1) формулирование собственного мнения и позиции; 2) учет разных мнений и стремление к координации различных позиций в сотрудничестве; 3) использование адекватных языковых средств для решения коммуникативных задач; 4) организация работы в группе.

    1) построение логических рассуждений, включающих установление причинно-следственных связей; 2) осуществление ознакомительного, изучающего , поискового чтения; 3) структурирование текста, включая умение выделять главное и второстепенное, главную идею текста.

    Дидактическая (для преподавателя):

    1. Обобщить и систематизировать знания учащихся по теме «Транспорт»

    2. Организовать работу в группах и парах по освоению основных знаний и практических навыков по теме «Транспорт»

    3.Сформировать навыки говорения с использованием новых лексических единиц по теме «Транспорт»;

    4. Создание условий для развития коммуникативных навыков учащихся через разнообразные виды речевой деятельности; развитие мотивации к изучению иностранного языка, навыка языковой догадки, интеллекта, памяти, совершенствование внимания.

    Учебные (для учащихся):

    1. На основе предложенной ситуации сформулировать проблему и цель учебного занятия;

    2. На основе предложенного теоретического материала и изученной лексики по теме составлять свои схемы предложения;

    3. Использовать в монологической и диалогической речи умения составлять и комбинировать изученный материал.

    Формы работы учащихся: фронтальная, групповая, индивидуальная, в парах.

    Технологии: обучение в сотрудничестве, технология коммуникативного обучения иноязычной культуре.

    Оборудование: Компьютер, проектор, презентация Power Point «Transport»

    Материальное оснащение урока:карточки с заданиями, текст «Транспорт» (заимствован с сайта http://greatstudy.ru/topik-public-transport /)

    1) Организационный этап.

    T: Good morning, students. I’m glad to see you. Sit down please.

    What is the date today?

    What is the day today?

    What lessons do you have today?

    2) Постановка цели и задач урока. Мотивация учебной деятельности учащихся.

    T: Open your copybooks and write down the date.

    Look at the Project Board (Slide 1)

    What do you see? What will we speak about?

    St: About transport.

    T: Yes, our topic is Transport. Let’s make a plan of our lesson together. What do you think we are going to discuss today?

    St1: types of transport

    St2: popular transport

    St3: public transport

    T: Good. Look at the plan of our lesson. (Slide 2). Were you right?

    St-s: Yes, we were.

    3) Первичное усвоение новых знаний

    3.1. Первичная систематизация полученных знаний

    T: At the beginning let’s revise means of transport. (Slide 3)

    Repeat all together after me

    Class: a plane, a train, a ship ………….

    T: How can we travel? We use “by ship, by bus, by train…., except “on foot” (Slide 4)

    St1: We can travel by plane.

    St2: We can travel by ship.

    St3: We can travel by train.

    3.2. Первичная проверка понимания

    T: Now work in pairs and discuss the questions (Slide 5). Make full answers.

    St1: What is public transport?

    St2: a bus, a trolleybus, a tram, a train…..

    T: Students, let’s check what you have discussed.

    T: ……, what is public transport?

    St1: a bus, a trolley bus …….

    T: ……, what public transport is the most popular?

    St2: The most popular transport is …..

    T: Students, now your task is to read the text about public transport. Pay attention to the words. (Slide 6, Slide 7)

    4) Первичное закрепление

    T: Let’s discuss the text. Answer my questions (Slide 8)

    1) What is the text about?

    2) What transport was mentioned in the text?

    3) What transport is usually used for city tranportation?

    4) What transport is usually used for intercity communication?

    T: Students, the next task is to complete the sentences according to the text. (Slide 9)

    Take cards and complete the sentences in writing.

    T: Are you ready? Check your answers, using the keys (Slide 10)

    6) Контроль усвоения, обсуждение допущенных ошибок и их коррекция.

    T: So, students, public transport is very popular today. Let’s discuss its advantages and disadvantages, working in 2 groups. (Slide 11)

    Group 1, you discuss advantages of public transport.

    Group 2, you discuss disadvantages of public transport.

    Speak English and make a list according to your task.

    (Ученики выполняют задание)

    T: Are you ready? All right, lets check what you have.

    Now 2 students (1 student from every group) go to the blackboard and write the lists down.

    Other students share their lists working in pairs. Divide in pairs from 2 groups. (1st student tells about advantages, 2nd student tells about disadvantages).

    (Учитель корректирует ошибки на доске — если они есть, дополняет при необходимости)

    7) Информация о домашнем задании, инструктаж по его выполнению

    T: Our topic is “Transport”. Your homework is to write 10-12 sentences or make a presentation about your favourite type of transport, using the plan (Slide 12)

    8) Рефлексия (подведение итогов занятия)

    T: Students, today we have discussed public transport. Answer the questions: Slide 13

    1) What’s new information for you today?

    2) What have you known?

    3) Is the information useful/ interesting for you?

    4) What task did you like?

    5) What task was difficult? Why? What problems did you have?

    6) How do you evaluate your work today? Excellent, good, fair? Why? — Slide 14

    All right. Your grades are ….

    Our lesson is over. Thank you. Good bye.

    A public transport is a transport of passengers. For going whenever they like passengers don’t need to have their own cars or other types of vehicles. The development of this kind of transportation gave people the possibility to travel wuthout limitation.

    Passengers have a possibility to choose the most convenient type of each case. The main types of transportation are trains, buses, trams and trolleybuses. Buses drive on roads, like cars do.

    Trams were used first in the 1860s and were pulled by horses. Now all the trams are electric and run on a cable line.

    Trolleybuses are similar to buses and trams — they drive on the road, but use the electricity from the wires above these roads.

    Trains run on a special track and in some countrie are very fast.Trolleybuses and trums are ususally used for city transportation, buses and trains — for intercity communication.

    Many people who don’t have cars or other vehicles use buses, trains or even planes to get the places near their houses or far away.

    Using public transport provides many advantages. It’s cheaper than private transportation. Also, it’s good for environment. More people using the same vehicle, fewer cars on the road, therefore cars make less pollution.

    Using public transport people often need a card or a ticket to be able to get on. Tickets are bought at the time of the ride or in advance. They may be valid for a single trip or within certain area for a period of time, The price of the ticket (fare) is based on the distanxe and on travel class.

    Task 1. Answer the questions:

    1) What is the text about?

    2) What transport was mentioned in the text?

    3) What transport is usually used for city tranportation?

    4) What transport is usually used for intercity communication?

    Task 2. Fill in the gaps:

    1)The main types of transportation are trains, buses,…….. and ……..

    2) Trams were used first in the ……. and were pulled by …….

    3) Trolleybuses and trams are usually used for ……, buses and trains — for …….

    4) More people using the same vehicles, fewer cars are on the road. therefore, fewer cars make less………

    5) Using public transport people often need a …..or a…. to be able to get on.

    Источник

    Читайте также:  Самый надежный чемодан для путешествий
    Оцените статью